Factores que influyen en la generación de productos obsoletos en los inventarios de las empresas mexicanas (Factors that influence the generation of obsolete products in inventories of Mexican companies)

Abstract. The obsolescence of inventories is an actual issue, therefore we propose according to scientific objectives prediction and control (Abramson 1983), an inventory obsolescence construct OI (Chaneski 2000, Aichmayr 2002, Masters 1991) to define the factors that make a product obsolete in the...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Treviño, Francisco, Blanco Jiménez, Mónica, Barragán Codina, José Nicolás
Format: Article
Language:Spanish / Castilian
Published: Facultad de Contaduría Pública y Administración U.A.N.L. 2009
Subjects:
Online Access:http://eprints.uanl.mx/12517/1/A1%20%281%29.pdf
_version_ 1824413542965575680
author Treviño, Francisco
Blanco Jiménez, Mónica
Barragán Codina, José Nicolás
author_facet Treviño, Francisco
Blanco Jiménez, Mónica
Barragán Codina, José Nicolás
author_sort Treviño, Francisco
collection Repositorio Institucional
description Abstract. The obsolescence of inventories is an actual issue, therefore we propose according to scientific objectives prediction and control (Abramson 1983), an inventory obsolescence construct OI (Chaneski 2000, Aichmayr 2002, Masters 1991) to define the factors that make a product obsolete in the inventories of the companies. The model we propose consist of three factors; first, the obsolescence in the market due to the consumers preferences measure thru the product life cycle (PLC) (Solomon 1999), Birou 1998, Ryan 1985, Levitt 1965); Second, the service inventory that has to do with the logistic and competence necessities of the market of each particular company. (Muller 2004) Aichmayr 2002); and Third, that generated by the administrative practices used by the company as an internal factor (IMR 2002, Masters 1991). Resumen: La obsolescencia de los inventarios es un tema de actualidad. Para ello, se propone de acuerdo a los objetivos de la ciencia, la predicción y el control (Abramson 1983). Un constructo obsolescencia en los inventarios (OI), (Chaneski 2000, Aichmayr 2002, Masters 1991) para definir los factores que hacen que un producto obsoleto se encuentre en el inventario de las empresas. Se propone un modelo que contempla tres factores, el de la obsolescencia en el mercado, promovido por la preferencia del consumidor, medido a través del ciclo de vida del producto (CVP)(Solomon1999, Birou 1998, Ryan 1985, Levitt 1965), el del Inventario de servicio que tiene que ver con las necesidades logísticas y de competencia de mercado de cada empresa en particular (Muller 2004, Aichlmayr 2002), y el generado por las prácticas administrativas utilizadas por las empresas como un factor interno (IMR 2002, Masters 1991).
format Article
id eprints-12517
institution UANL
language Spanish / Castilian
publishDate 2009
publisher Facultad de Contaduría Pública y Administración U.A.N.L.
record_format eprints
spelling eprints-125172019-08-09T19:07:04Z http://eprints.uanl.mx/12517/ Factores que influyen en la generación de productos obsoletos en los inventarios de las empresas mexicanas (Factors that influence the generation of obsolete products in inventories of Mexican companies) Treviño, Francisco Blanco Jiménez, Mónica Barragán Codina, José Nicolás HD Industrias, Economía Laboral y Agraria HF Comercio: Contabilidad, Mercadeo Abstract. The obsolescence of inventories is an actual issue, therefore we propose according to scientific objectives prediction and control (Abramson 1983), an inventory obsolescence construct OI (Chaneski 2000, Aichmayr 2002, Masters 1991) to define the factors that make a product obsolete in the inventories of the companies. The model we propose consist of three factors; first, the obsolescence in the market due to the consumers preferences measure thru the product life cycle (PLC) (Solomon 1999), Birou 1998, Ryan 1985, Levitt 1965); Second, the service inventory that has to do with the logistic and competence necessities of the market of each particular company. (Muller 2004) Aichmayr 2002); and Third, that generated by the administrative practices used by the company as an internal factor (IMR 2002, Masters 1991). Resumen: La obsolescencia de los inventarios es un tema de actualidad. Para ello, se propone de acuerdo a los objetivos de la ciencia, la predicción y el control (Abramson 1983). Un constructo obsolescencia en los inventarios (OI), (Chaneski 2000, Aichmayr 2002, Masters 1991) para definir los factores que hacen que un producto obsoleto se encuentre en el inventario de las empresas. Se propone un modelo que contempla tres factores, el de la obsolescencia en el mercado, promovido por la preferencia del consumidor, medido a través del ciclo de vida del producto (CVP)(Solomon1999, Birou 1998, Ryan 1985, Levitt 1965), el del Inventario de servicio que tiene que ver con las necesidades logísticas y de competencia de mercado de cada empresa en particular (Muller 2004, Aichlmayr 2002), y el generado por las prácticas administrativas utilizadas por las empresas como un factor interno (IMR 2002, Masters 1991). Facultad de Contaduría Pública y Administración U.A.N.L. 2009-07-01 Article PeerReviewed text es cc_by_nc_nd http://eprints.uanl.mx/12517/1/A1%20%281%29.pdf http://eprints.uanl.mx/12517/1.haspreviewThumbnailVersion/A1%20%281%29.pdf Treviño, Francisco y Blanco Jiménez, Mónica y Barragán Codina, José Nicolás (2009) Factores que influyen en la generación de productos obsoletos en los inventarios de las empresas mexicanas (Factors that influence the generation of obsolete products in inventories of Mexican companies). Innovaciones de negocios, 6 (12). pp. 155-171. ISSN 1665-9627 http://www.web.facpya.uanl.mx/rev_in/Revistas/6.2/A1.pdf
spellingShingle HD Industrias, Economía Laboral y Agraria
HF Comercio: Contabilidad, Mercadeo
Treviño, Francisco
Blanco Jiménez, Mónica
Barragán Codina, José Nicolás
Factores que influyen en la generación de productos obsoletos en los inventarios de las empresas mexicanas (Factors that influence the generation of obsolete products in inventories of Mexican companies)
thumbnail https://rediab.uanl.mx/themes/sandal5/images/online.png
title Factores que influyen en la generación de productos obsoletos en los inventarios de las empresas mexicanas (Factors that influence the generation of obsolete products in inventories of Mexican companies)
title_full Factores que influyen en la generación de productos obsoletos en los inventarios de las empresas mexicanas (Factors that influence the generation of obsolete products in inventories of Mexican companies)
title_fullStr Factores que influyen en la generación de productos obsoletos en los inventarios de las empresas mexicanas (Factors that influence the generation of obsolete products in inventories of Mexican companies)
title_full_unstemmed Factores que influyen en la generación de productos obsoletos en los inventarios de las empresas mexicanas (Factors that influence the generation of obsolete products in inventories of Mexican companies)
title_short Factores que influyen en la generación de productos obsoletos en los inventarios de las empresas mexicanas (Factors that influence the generation of obsolete products in inventories of Mexican companies)
title_sort factores que influyen en la generacion de productos obsoletos en los inventarios de las empresas mexicanas factors that influence the generation of obsolete products in inventories of mexican companies
topic HD Industrias, Economía Laboral y Agraria
HF Comercio: Contabilidad, Mercadeo
url http://eprints.uanl.mx/12517/1/A1%20%281%29.pdf
work_keys_str_mv AT trevinofrancisco factoresqueinfluyenenlageneraciondeproductosobsoletosenlosinventariosdelasempresasmexicanasfactorsthatinfluencethegenerationofobsoleteproductsininventoriesofmexicancompanies
AT blancojimenezmonica factoresqueinfluyenenlageneraciondeproductosobsoletosenlosinventariosdelasempresasmexicanasfactorsthatinfluencethegenerationofobsoleteproductsininventoriesofmexicancompanies
AT barragancodinajosenicolas factoresqueinfluyenenlageneraciondeproductosobsoletosenlosinventariosdelasempresasmexicanasfactorsthatinfluencethegenerationofobsoleteproductsininventoriesofmexicancompanies