El concepto de marketing bajo el paradigma relacional: Una agenda para Latinoamérica (The marketing concept based on relational paradigm: An agenda for Latin America)

Abstract. This paper presents an analysis about the marketing situation in Latin America as well as implications with the globalization. It presents a reflexion related to the necessity of rethinking the marketing conceptualization considering the advances and challenges in the regional companies. I...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Cavazos, Juan J., Giuliani, A.C.
Formato: Artículo
Lenguaje:Spanish / Castilian
Publicado: Facultad de Contaduría Pública y Administración U.A.N.L. 2008
Materias:
Acceso en línea:http://eprints.uanl.mx/12494/1/A8.pdf
_version_ 1824413534292803584
author Cavazos, Juan J.
Giuliani, A.C.
author_facet Cavazos, Juan J.
Giuliani, A.C.
author_sort Cavazos, Juan J.
collection Repositorio Institucional
description Abstract. This paper presents an analysis about the marketing situation in Latin America as well as implications with the globalization. It presents a reflexion related to the necessity of rethinking the marketing conceptualization considering the advances and challenges in the regional companies. It considers the characteristics of dynamic markets demanding customization. The need in the usage of new technologies is pointed out, and the adoption of new approaches, such as Relationship Marketing, in which there is a proposal for a new discipline paradigm. Resumen. Este artículo presenta un análisis sobre la situación del marketing en América Latina y sus implicaciones en relación a la globalidad. Se reflexiona en la necesidad de repensar la conceptualización del marketing considerando los avances y los retos para las empresas de la región, así como las características de mercados dinámicos con demandas de un trato más personalizado. Se destaca la necesidad del uso de las nuevas tecnologías y la adopción de nuevos enfoques, tal es el caso del marketing de relaciones, a través del cual se propone un nuevo paradigma en la disciplina.
format Article
id eprints-12494
institution UANL
language Spanish / Castilian
publishDate 2008
publisher Facultad de Contaduría Pública y Administración U.A.N.L.
record_format eprints
spelling eprints-124942020-05-06T20:07:22Z http://eprints.uanl.mx/12494/ El concepto de marketing bajo el paradigma relacional: Una agenda para Latinoamérica (The marketing concept based on relational paradigm: An agenda for Latin America) Cavazos, Juan J. Giuliani, A.C. H Ciencias Sociales en General Abstract. This paper presents an analysis about the marketing situation in Latin America as well as implications with the globalization. It presents a reflexion related to the necessity of rethinking the marketing conceptualization considering the advances and challenges in the regional companies. It considers the characteristics of dynamic markets demanding customization. The need in the usage of new technologies is pointed out, and the adoption of new approaches, such as Relationship Marketing, in which there is a proposal for a new discipline paradigm. Resumen. Este artículo presenta un análisis sobre la situación del marketing en América Latina y sus implicaciones en relación a la globalidad. Se reflexiona en la necesidad de repensar la conceptualización del marketing considerando los avances y los retos para las empresas de la región, así como las características de mercados dinámicos con demandas de un trato más personalizado. Se destaca la necesidad del uso de las nuevas tecnologías y la adopción de nuevos enfoques, tal es el caso del marketing de relaciones, a través del cual se propone un nuevo paradigma en la disciplina. Facultad de Contaduría Pública y Administración U.A.N.L. 2008-01-01 Article PeerReviewed text es cc_by_nc_nd http://eprints.uanl.mx/12494/1/A8.pdf http://eprints.uanl.mx/12494/1.haspreviewThumbnailVersion/A8.pdf Cavazos, Juan J. y Giuliani, A.C. (2008) El concepto de marketing bajo el paradigma relacional: Una agenda para Latinoamérica (The marketing concept based on relational paradigm: An agenda for Latin America). Innovaciones de negocios, 5 (9). pp. 101-118. ISSN 1665-9627 http://www.web.facpya.uanl.mx/rev_in/Revistas/5.1/A8.pdf
spellingShingle H Ciencias Sociales en General
Cavazos, Juan J.
Giuliani, A.C.
El concepto de marketing bajo el paradigma relacional: Una agenda para Latinoamérica (The marketing concept based on relational paradigm: An agenda for Latin America)
thumbnail https://rediab.uanl.mx/themes/sandal5/images/online.png
title El concepto de marketing bajo el paradigma relacional: Una agenda para Latinoamérica (The marketing concept based on relational paradigm: An agenda for Latin America)
title_full El concepto de marketing bajo el paradigma relacional: Una agenda para Latinoamérica (The marketing concept based on relational paradigm: An agenda for Latin America)
title_fullStr El concepto de marketing bajo el paradigma relacional: Una agenda para Latinoamérica (The marketing concept based on relational paradigm: An agenda for Latin America)
title_full_unstemmed El concepto de marketing bajo el paradigma relacional: Una agenda para Latinoamérica (The marketing concept based on relational paradigm: An agenda for Latin America)
title_short El concepto de marketing bajo el paradigma relacional: Una agenda para Latinoamérica (The marketing concept based on relational paradigm: An agenda for Latin America)
title_sort el concepto de marketing bajo el paradigma relacional una agenda para latinoamerica the marketing concept based on relational paradigm an agenda for latin america
topic H Ciencias Sociales en General
url http://eprints.uanl.mx/12494/1/A8.pdf
work_keys_str_mv AT cavazosjuanj elconceptodemarketingbajoelparadigmarelacionalunaagendaparalatinoamericathemarketingconceptbasedonrelationalparadigmanagendaforlatinamerica
AT giulianiac elconceptodemarketingbajoelparadigmarelacionalunaagendaparalatinoamericathemarketingconceptbasedonrelationalparadigmanagendaforlatinamerica