Una propuesta metodológica para la evaluación del proceso de enseñanza-aprendizaje en un ambiente virtual (A methodologica proposal to evaluate teaching-learning process in a virtual environment)

Abstract. This article provides a methodological proposal oriented to optimize the assessment process of a student performance on an on line environment through the application of group communication techniques (advisor-student, student-advisor, studentstudent, student-chat and so on) and widesprea...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Fernández, F., Torrealba, J.C., Pineda, O., Tijerina, A.
Formato: Artículo
Lenguaje:Spanish / Castilian
Publicado: Facultad de Contaduría Pública y Administración U.A.N.L. 2007
Materias:
Acceso en línea:http://eprints.uanl.mx/12485/1/A8.pdf
Descripción
Sumario:Abstract. This article provides a methodological proposal oriented to optimize the assessment process of a student performance on an on line environment through the application of group communication techniques (advisor-student, student-advisor, studentstudent, student-chat and so on) and widespread use of the new technologies on information and telecommunication as basic tools, based one the process follow-up and statistical data collection from the student´s learning performance and behaviour to enable the construction of significant and reliable indexes thus allowing the advisor a diagnostic on the student´s attitude and performance, allowing him to take on time the adequate preventive/corrective decision measures based on a success/failure tests outputs from the student performance, on a day- to- day basis, on the line environment.Resumen. Este artículo ofrece una propuesta metodológica enfocada a optimizar el proceso de evaluación sobre el aprovechamiento del alumno en un entorno en línea mediante técnicas de comunicación grupal (tutor- alumno, alumno-tutor, alumno-alumno, alumno-chat, programa, etc.) y el uso profuso de las nuevas tecnologías de información y telecomunicación como herramientas básicas, mediante un seguimiento y registro estadístico del aprovechamiento y actitudinal del estudiante, posibilitando así la construcción de índices significativos, seguros y confiables, que permitan al instructor/facilitador disponer de un diagnóstico sobre el comportamiento y actitud del aplicar y aplicar en consecuencia las medidas preventivas/correctivas sobre la conducta continuamente observada del alumno en el entorno en línea.