Organizaciones que aprenden: Nivel educativo medio superior del sector privado (Learning organizations: Private high school level)
Abstract. To convert an educational institution, such as the private high school, an organization that learns, we must know the school, their strengths, opportunities, to support change, threats, weaknesses that impede it, starting from the individual learning to organizational, because both have an...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | Spanish / Castilian |
Published: |
UANL. Facultad de Contaduría Pública y Administración
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uanl.mx/12632/1/13.25%20A5.pdf |
_version_ | 1824413584689463296 |
---|---|
author | Mata, Rogelio Lafuente, Roy Ruiz, Fernando |
author_facet | Mata, Rogelio Lafuente, Roy Ruiz, Fernando |
author_sort | Mata, Rogelio |
collection | Repositorio Institucional |
description | Abstract. To convert an educational institution, such as the private high school, an organization that learns, we must know the school, their strengths, opportunities, to support change, threats, weaknesses that impede it, starting from the individual learning to organizational, because both have an impact on a learner organization, involving all elements such as leadership, work in equipment, resources, culture and values that they make and provide structure, as well as the context in which this immersed; the process of internal learning which characterized them and provide scaffolding, of the new acquisition that they help you or in the future helping you to become the type of organization that not only will be able to adapt to the demands of a modern and dynamic society, but also to transform to generate meaningful learning, allowing it to be competent permanent and relevant to developing its capacities and the survival skills.
Resumen. Para convertir una institución educativa, como el bachillerato privado, en una organización que aprende, debemos de conocer la escuela, sus fortalezas, las
oportunidades, que apoyarán el cambio, las amenazas, las debilidades que lo impedirán, partiendo desde el aprendizaje individual hasta el organizativo, porque ambos inciden en una organización aprendiente, involucrando todos los elementos como el liderazgo, trabajo en equipo, recursos, cultura y valores, que la conforman y le proporcionan estructura, así como
el contexto en el cual está inmerso; los proceso de aprendizaje internos que los caracterizan y le brindan andamiaje, a los de nueva adquisición que le ayudan o en un futuro le auxiliaran a convertirse, en el tipo de organización que no solo será capaz de adaptarse a las exigencias de una sociedad moderna y dinámica, sino también a transformarse para generar el aprendizaje significativo, permitiéndole ser competente, permanente y pertinente desarrollando sus capacidades y habilidades para la supervivencia. |
format | Article |
id | eprints-12632 |
institution | UANL |
language | Spanish / Castilian |
publishDate | 2016 |
publisher | UANL. Facultad de Contaduría Pública y Administración |
record_format | eprints |
spelling | eprints-126322017-05-09T19:36:06Z http://eprints.uanl.mx/12632/ Organizaciones que aprenden: Nivel educativo medio superior del sector privado (Learning organizations: Private high school level) Mata, Rogelio Lafuente, Roy Ruiz, Fernando HD Industrias, Economía Laboral y Agraria L Educación en General Abstract. To convert an educational institution, such as the private high school, an organization that learns, we must know the school, their strengths, opportunities, to support change, threats, weaknesses that impede it, starting from the individual learning to organizational, because both have an impact on a learner organization, involving all elements such as leadership, work in equipment, resources, culture and values that they make and provide structure, as well as the context in which this immersed; the process of internal learning which characterized them and provide scaffolding, of the new acquisition that they help you or in the future helping you to become the type of organization that not only will be able to adapt to the demands of a modern and dynamic society, but also to transform to generate meaningful learning, allowing it to be competent permanent and relevant to developing its capacities and the survival skills. Resumen. Para convertir una institución educativa, como el bachillerato privado, en una organización que aprende, debemos de conocer la escuela, sus fortalezas, las oportunidades, que apoyarán el cambio, las amenazas, las debilidades que lo impedirán, partiendo desde el aprendizaje individual hasta el organizativo, porque ambos inciden en una organización aprendiente, involucrando todos los elementos como el liderazgo, trabajo en equipo, recursos, cultura y valores, que la conforman y le proporcionan estructura, así como el contexto en el cual está inmerso; los proceso de aprendizaje internos que los caracterizan y le brindan andamiaje, a los de nueva adquisición que le ayudan o en un futuro le auxiliaran a convertirse, en el tipo de organización que no solo será capaz de adaptarse a las exigencias de una sociedad moderna y dinámica, sino también a transformarse para generar el aprendizaje significativo, permitiéndole ser competente, permanente y pertinente desarrollando sus capacidades y habilidades para la supervivencia. UANL. Facultad de Contaduría Pública y Administración 2016-01-01 Article PeerReviewed text es cc_by_nc_nd http://eprints.uanl.mx/12632/1/13.25%20A5.pdf http://eprints.uanl.mx/12632/1.haspreviewThumbnailVersion/13.25%20A5.pdf Mata, Rogelio y Lafuente, Roy y Ruiz, Fernando (2016) Organizaciones que aprenden: Nivel educativo medio superior del sector privado (Learning organizations: Private high school level). Innovaciones de negocios, 13 (25). pp. 97-116. ISSN 2007-1191 http://www.web.facpya.uanl.mx/rev_in/Revistas/13_25/13.25%20A5.pdf |
spellingShingle | HD Industrias, Economía Laboral y Agraria L Educación en General Mata, Rogelio Lafuente, Roy Ruiz, Fernando Organizaciones que aprenden: Nivel educativo medio superior del sector privado (Learning organizations: Private high school level) |
thumbnail | https://rediab.uanl.mx/themes/sandal5/images/online.png |
title | Organizaciones que aprenden: Nivel educativo medio superior del sector privado (Learning organizations: Private high school level) |
title_full | Organizaciones que aprenden: Nivel educativo medio superior del sector privado (Learning organizations: Private high school level) |
title_fullStr | Organizaciones que aprenden: Nivel educativo medio superior del sector privado (Learning organizations: Private high school level) |
title_full_unstemmed | Organizaciones que aprenden: Nivel educativo medio superior del sector privado (Learning organizations: Private high school level) |
title_short | Organizaciones que aprenden: Nivel educativo medio superior del sector privado (Learning organizations: Private high school level) |
title_sort | organizaciones que aprenden nivel educativo medio superior del sector privado learning organizations private high school level |
topic | HD Industrias, Economía Laboral y Agraria L Educación en General |
url | http://eprints.uanl.mx/12632/1/13.25%20A5.pdf |
work_keys_str_mv | AT matarogelio organizacionesqueaprendenniveleducativomediosuperiordelsectorprivadolearningorganizationsprivatehighschoollevel AT lafuenteroy organizacionesqueaprendenniveleducativomediosuperiordelsectorprivadolearningorganizationsprivatehighschoollevel AT ruizfernando organizacionesqueaprendenniveleducativomediosuperiordelsectorprivadolearningorganizationsprivatehighschoollevel |