La confiabilidad de las evaluaciones del aprendizaje conceptual: Índice Spearman-Brown del método split-halves = Reliability of the evaluation of conceptual learning: index of Spearman-Brown and the split-halves method.

Abstract. Based upon the curiosity to evaluate in a reliable and consistent fashion, the acquisition of knowledge, several methods of evaluating conceptual learning are presented, and among these, the method of Index of Spearman-Brown within the split-halves method is used for the estimation of the...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Rositas, J., Badii Zabeh, Mohammad Hosein, Castillo, J.
Formato: Artículo
Lenguaje:Spanish / Castilian
Publicado: Universidad Autónoma de Nuevo León 2006
Materias:
Acceso en línea:http://eprints.uanl.mx/12466/1/A11.pdf
_version_ 1824413523738886144
author Rositas, J.
Badii Zabeh, Mohammad Hosein
Castillo, J.
author_facet Rositas, J.
Badii Zabeh, Mohammad Hosein
Castillo, J.
author_sort Rositas, J.
collection Repositorio Institucional
description Abstract. Based upon the curiosity to evaluate in a reliable and consistent fashion, the acquisition of knowledge, several methods of evaluating conceptual learning are presented, and among these, the method of Index of Spearman-Brown within the split-halves method is used for the estimation of the reliability of the measurement instrument. The related problems in this respect are laid out, taking into account the ease of determination of this index in a practical manner with the aid of the concrete applied cases. Final considerations are raised with regards to application of this methodology in the USA and the New Zealand. Finally, the utilization of these methods are encouraged. Resumen. En concordancia con la inquietud de evaluar siempre en la forma más completa, confiable y consistente posible la adquisición de conocimientos, se presentan varios métodos de evaluar el aprendizaje conceptual y explican y justifican la selección del Índice Spearman-Brown en el método split-halves que nos permite medir la confiabilidad de los instrumentos de medición (exámenes) en este tipo de aprendizaje. Se expone la problemática y la conveniencia de determinar este índice y se indica la forma de poner en práctica el método de evaluación seleccionada, mostrando casos concretos de aplicación. Se presentan resultados obtenidos en varias materias impartidas. Se incluyen consideraciones finales sobre la aplicación de estas metodologías en EUA y Nueva Zelanda y se invita a la utilización de estos enfoques.
format Article
id eprints-12466
institution UANL
language Spanish / Castilian
publishDate 2006
publisher Universidad Autónoma de Nuevo León
record_format eprints
spelling eprints-124662019-09-09T20:17:14Z http://eprints.uanl.mx/12466/ La confiabilidad de las evaluaciones del aprendizaje conceptual: Índice Spearman-Brown del método split-halves = Reliability of the evaluation of conceptual learning: index of Spearman-Brown and the split-halves method. Rositas, J. Badii Zabeh, Mohammad Hosein Castillo, J. H Ciencias Sociales en General Abstract. Based upon the curiosity to evaluate in a reliable and consistent fashion, the acquisition of knowledge, several methods of evaluating conceptual learning are presented, and among these, the method of Index of Spearman-Brown within the split-halves method is used for the estimation of the reliability of the measurement instrument. The related problems in this respect are laid out, taking into account the ease of determination of this index in a practical manner with the aid of the concrete applied cases. Final considerations are raised with regards to application of this methodology in the USA and the New Zealand. Finally, the utilization of these methods are encouraged. Resumen. En concordancia con la inquietud de evaluar siempre en la forma más completa, confiable y consistente posible la adquisición de conocimientos, se presentan varios métodos de evaluar el aprendizaje conceptual y explican y justifican la selección del Índice Spearman-Brown en el método split-halves que nos permite medir la confiabilidad de los instrumentos de medición (exámenes) en este tipo de aprendizaje. Se expone la problemática y la conveniencia de determinar este índice y se indica la forma de poner en práctica el método de evaluación seleccionada, mostrando casos concretos de aplicación. Se presentan resultados obtenidos en varias materias impartidas. Se incluyen consideraciones finales sobre la aplicación de estas metodologías en EUA y Nueva Zelanda y se invita a la utilización de estos enfoques. Universidad Autónoma de Nuevo León 2006 Article PeerReviewed text es cc_by_nc_nd http://eprints.uanl.mx/12466/1/A11.pdf http://eprints.uanl.mx/12466/1.haspreviewThumbnailVersion/A11.pdf Rositas, J. y Badii Zabeh, Mohammad Hosein y Castillo, J. (2006) La confiabilidad de las evaluaciones del aprendizaje conceptual: Índice Spearman-Brown del método split-halves = Reliability of the evaluation of conceptual learning: index of Spearman-Brown and the split-halves method. Innovaciones de negocios, 3 (6). pp. 317-329. ISSN 2007-1191
spellingShingle H Ciencias Sociales en General
Rositas, J.
Badii Zabeh, Mohammad Hosein
Castillo, J.
La confiabilidad de las evaluaciones del aprendizaje conceptual: Índice Spearman-Brown del método split-halves = Reliability of the evaluation of conceptual learning: index of Spearman-Brown and the split-halves method.
thumbnail https://rediab.uanl.mx/themes/sandal5/images/online.png
title La confiabilidad de las evaluaciones del aprendizaje conceptual: Índice Spearman-Brown del método split-halves = Reliability of the evaluation of conceptual learning: index of Spearman-Brown and the split-halves method.
title_full La confiabilidad de las evaluaciones del aprendizaje conceptual: Índice Spearman-Brown del método split-halves = Reliability of the evaluation of conceptual learning: index of Spearman-Brown and the split-halves method.
title_fullStr La confiabilidad de las evaluaciones del aprendizaje conceptual: Índice Spearman-Brown del método split-halves = Reliability of the evaluation of conceptual learning: index of Spearman-Brown and the split-halves method.
title_full_unstemmed La confiabilidad de las evaluaciones del aprendizaje conceptual: Índice Spearman-Brown del método split-halves = Reliability of the evaluation of conceptual learning: index of Spearman-Brown and the split-halves method.
title_short La confiabilidad de las evaluaciones del aprendizaje conceptual: Índice Spearman-Brown del método split-halves = Reliability of the evaluation of conceptual learning: index of Spearman-Brown and the split-halves method.
title_sort la confiabilidad de las evaluaciones del aprendizaje conceptual indice spearman brown del metodo split halves reliability of the evaluation of conceptual learning index of spearman brown and the split halves method
topic H Ciencias Sociales en General
url http://eprints.uanl.mx/12466/1/A11.pdf
work_keys_str_mv AT rositasj laconfiabilidaddelasevaluacionesdelaprendizajeconceptualindicespearmanbrowndelmetodosplithalvesreliabilityoftheevaluationofconceptuallearningindexofspearmanbrownandthesplithalvesmethod
AT badiizabehmohammadhosein laconfiabilidaddelasevaluacionesdelaprendizajeconceptualindicespearmanbrowndelmetodosplithalvesreliabilityoftheevaluationofconceptuallearningindexofspearmanbrownandthesplithalvesmethod
AT castilloj laconfiabilidaddelasevaluacionesdelaprendizajeconceptualindicespearmanbrowndelmetodosplithalvesreliabilityoftheevaluationofconceptuallearningindexofspearmanbrownandthesplithalvesmethod